søndag den 8. januar 2012

Grammatiske Huskeregler – Lægger eller Ligger ?

Hvornår er det lige at man bruger ligger og lægger ?

Det kan godt virke rodet og uoverskueligt, men i virkeligheden er det utrolig simpelt, ved hjælp af nogle utrolig lette huskeregler, som er lige til højrebenet.



Ordene ligger og lægger er ikke helt de samme, det skal man allerførste forstå.

Når en ting eller person ligger, er det noget/nogen der allerede ligger helt stille fx "jeg ligger i sengen" el. "Bogen ligger på bordet"

Når en ting eller person lægger, er det noget der er i bevægelse fx "jeg lægger mig på sengen" el. "Jeg lægger bogen på bordet"


Allerede her findes en rigtig god huskeregel nemlig at:


Når man ligger er det ting/personer der allerede ligger stille. Begge ord er med i. Så ting/personer i stilstand er ligger begge ord med i.

Og det bliver endnu bedre for det man lægger er ting i bevægelse. Begge ord er med æ. Så ting/personer i bevægelse er lægger med æ.

Huskereglen kort er at når der bruges æ når noget er i bevægelse, og i når man snakker om stilstand.

Det samme gælder for sidder-sætter. Ordene med i er ting/personer i stilstand, og ord med æ er ting/personer i bevægelse. Dejligt nemt ikke ;-)

Håber dette kunne bruges – Venligst JKKN






NB.
Hvis du synes at du har læst dette indlæg før men med ligger-lægger så tager du ikke helt fejl!

Grunden til at du kan finde tre indlæg som faktisk er ens på nær ordene som det omhandler, er at de for det første har de samme huskeregler, og for det andet ville overskriften blive for lang, hvis jeg skulle have alle ordene med, og for det trejede er det for at gøre det let og overskueligt, hvis man ikke lige ved at det egentlig er de samme huskeregel der gælder for alle disse ord, og så er det ikke mindst fordi at jeg synes at jeg ville gøre det lettere ved at lave det hver for sig, også for folk der googler, eller søger på min side, således man man hurtigt og nemt kan finde ligger-lægger, sidder-sætter, springer-sprænger uanset hvilken en af dem man leder efter. Så det er forklaringen på at der findes tre indlæg som egentlig er næsten helt ens.

2 kommentarer:

  1. Marianna Rasmussen2. marts 2015 kl. 08.47

    Fantastisk huskeregel!
    Jeg synes at jeg må læse om det hver gang, men nu er jeg sikker på at den sidder fast :)
    Mange tak for det!

    SvarSlet
  2. hedder et at - det lægger du meget kærlighed i. Eller hedder det ligger du meget kærlighed i ?

    SvarSlet