fredag den 9. september 2011

Ord/Anbefaling: Total ynglings forfatter pt. Elsebeth Egholm

Jeg har desværre ikke rigtig fået skrevet noget konkret til siden her på det sidste.
Jeg har mest af alt gået total amok med at læse ”Tre Hundes Nat” af Elsebeth Egholm, som jeg fik ved en tilfældighed, faktisk mere et uheld.
Jeg havde nemlig ikke fået afbestilt månedsbog hos Gyldendahl, hvor jeg er medlem.
Da jeg sad med pakken overvejede jeg virkelig om jeg skulle sende bogen tilbage, jeg havde jo slet ikke bestilt den, og det var heller ikke en bog jeg hverken havde hørt om eller tænkt mig at læse. Heldigvis læste jeg kort om den på nettet, og tog den beslutning at flå papiret af bogen.
Straks gik jeg i gang med bogen, og jeg kunne slet, slet ikke lægge den fra mig igen. Den er virkelig god, en bog jeg kun varmt kan anbefale alle som elsker krimier.
Jeg syntes at den måde bogen er skrevet på er unik, og jeg kan i hvert fald sige at jeg aldrig har læst en bog som er opbygget som denne, og det gør den virkelig overskuelig og død spændende hele vejen. Det er også enormt inspirerende for mig som forfatterspir at læse sådan en bog med denne form for ombygning. Elsebeth Egholm har valgt at vi som læser kan komme helt ind i alle de forskellige hovedpersoners tanker, følelser, handlinger, ord mm. Det er nu set før, men at hvert kapitel er opbygget om en af hovedpersonerne, således at vi hopper fra kapitel til kapitel rundt mellem hver persons handlinger, tanker, følelser hele vejen igennem romanen, er utrolig interessant. Så vi ser krimien fra nærmest alle vinkler. Det er virkelig inspirerende, og ikke mindst det der gør at man slet slet ikke kan stoppe igen.

”Tre Hunde Nat” er i øvrigt en hel ny krimiserie, Elsebeth Egholms anden krimiserie, som handler om Peter Boutrup, som er Dicte Svendsens søn. Dicte Svendsen er hovedpersonen i Elsebeth Egholms første krimiserie.

Nu har jeg været ude at købe 6 af hendes bøger, så nu er der vist nok at tage fat i. Jeg ville nemlig gerne læse hende krimiserie om Århus-journalisten Dicte Svendsen. Jeg kunne dog uheldigvis ikke finde 1. i serien, som er ”Skjulte fejl og mangler” men jeg har fundet den på nettet, så må jeg jo bestille den hjem der i stedet. Der er 6 bøger i alt i den krimiserie. Men jeg købte også hendes allerførste bog ”De frie kvinders klub” som jo så ikke er en del af denne krimiserie.

Serien om Dicte består af:
Skjulte fejl og mangler (2002) som er den første og den jeg desværre ikke fik fat i i butikkerne
Selvrisiko (2004)
Personskade (2005)
Nærmeste pårørende (2006)
Liv og legeme (2008)
Vold og magt (2009)

Anbefalinger af bøgerne kommer når jeg får dem læst med tiden. Men jeg kan varmt anbefale ”Tre Hundes Nat” og jeg må sige at Elsebeth Egholm er min nye ynglings forfatter. Hun er så unik, så fantastisk. Har også kun læst gode ting på nettet om hende, og dem kan jeg kun tilslutte mig på alle mulige måde..

Venligst JKKN

Ingen kommentarer:

Send en kommentar