torsdag den 29. december 2011

Grammatiks Huskeregler - Regler for -et og -ede endelser ?


Grammatiks Huskeregler - Regler for -et og -ede endelser ?

-ede og -et endelserne kan man kan sætte bagved nogle udsagnsord, ikke navneord osv.! Men det gælder ikke alle Udsagnsord, visse udsagnsord er uregelmæssige
Fx at gå ændre vokal når den bøjes at gå, jeg går, jeg gik, jeg har gået, jeg havde gået, jeg vil gå.




Man bruger -ede i datid og -et førnutid og førdatid.

nutid: 'jeg leger'
datid: 'jeg legede'
førnutid: 'jeg har leget'
førdatid: 'jeg havde leget'
fremtid: 'jeg vil lege'.

Jeg er interesseret - Jeg var interesseret

Hvor mange er interesserede - Der er mange der er interesserede.

-et endelsen bruges både ved i nutid og datid, men kun ved ental.

Mens -ede endelsen bruges ved flertal og kun i datid.

God fornøjelse - Venligst JKKN

Ingen kommentarer:

Send en kommentar